Társadalmi szolidaritás - 2015

Szociális és fejlesztési munkánk folyamatos kommunikációján túl 2015-ben több kampányt indítottunk egy-egy kiemelt ügy támogatására. 

A Segélyszervezet  három, évente ismétlődő adománygyűjtése 2015-ben az alábbiak szerint  valósult meg:

Felhőtlen gyermekkor - 2015 májusában második alkalommal indítottunk Felhőtlen gyermekkor címmel tavaszi adománygyűjtést és programsorozatot. Az akció célja az első évhez hasonlóan az volt, hogy ráirányítsa a figyelmet a Segélyszervezet által működtetett családok átmeneti otthonaiban zajló munkára, melynek köszönhetően évente több száz nehéz sorsú gyermek tapasztalhatja meg a biztonságos otthon élményét, és kaphat esélyt egy boldogabb gyermekkorra. A kampány időszakában rendkívüli, sajtónyilvános gyerekprogramok is segítették a célok bemutatását és szereztek egyúttal felejthetetlen élményeket a támogatott gyerekeknek. Az országos akcióhoz ezúttal is stratégiai partnerként csatlakozott a Tesco, így a 1353-as adományvonal mellett az áruházlánc kasszájánál kapható kuponok megvásárlásával is bárki hozzájárulhatott a gyermekek tanulásához, nyári táboroztatásához és körülményeik javulásához. A vásárlók rekordot döntöttek, és 72.414.750 forintot gyűjtöttek össze május 5. és június 20. között. 

Iskolakezdés együtt! címmel negyedszer hirdettünk országos adománygyűjtést 1000 gyermek beiskolázásának támogatására. Célkitűzésünk az volt, hogy a segítség már az első becsöngetés előtt célba érhessen. Az összefogáshoz bárhonnan lehetett csatlakozni a 1353-as adományvonal hívásával, melyre minden hívás és SMS indításával 250 forintot lehetett adományozni. A tanévkezdő segélyakciót több partner is segítette. Az adománygyűjtés indulására a Budapest Taxival együttműködésben létrehozott, a budapesti Szent István téren taxikból kirakott 1353-as élőképpel hívtuk fel a figyelmet. Az augusztus 21. és 23. között a Kopaszi-Gátnál megrendezett IRONMAN 70.3. Budapest sporteseményen a Segélyszervezet színeiben induló versenyzők hívták fel a figyelmet a szervezet adományvonalára. Egyúttal egy szurkolókat megszólító adományponttal is megjelentünk sporteseményen, ahol önkéntesek fogadták az odalátogatók pénzadomány-felajánlásait.
A gyűjtésben ismét a szervezet partnere volt az E.ON Hungária: a cég támogatásával egyedi fainstalláció hívták fel a figyelmet a kampányra az Erzsébet téren. A HelloWood által épített, az iskolások ceruzatartó sünijére emlékeztető, 4 méteres faalkotás egyben adománypontként is működött: a szoborhoz kapcsolódó terminálnál készpénz és bankkártya segítségével is lehetett adományozni.

szeretet.éhség. 2015 adventjén immár 20. alkalommal indítottuk el az Országos Adventi Pénzadománygyűjtést. A szeretet.éhség. mottóról és tört mézeskalácsszívről ismert felhívás hatására a jubileumi gyűjtés partnereinek és a médiának köszönhetően mintegy 1 millióan csatlakoztak a Segélyszervezet célkitűzéseihez. 
A gyűjtésnek 2015-ben is egy közösségi program adta meg a kezdő lendületet: november 24-én önkénteseink sztárok segítségével 1353 darab mézeskalácsszívet sütöttek meg az Akvárium Klubban. A hagyományoknak megfelelően advent első vasárnapján közös ünnepi gyertyagyújtásra gyűltek össze az összefogás partnerei. Advent időszakában a hagyományoknak megfelelően számos ünnepi segélyakcióval – élelmiszer- és ajándékcsomag-osztásokkal, családi- és gyermekprogramokkal, továbbá több mint tízezer rászorulót vendégül látó szeretetvendégség sorozattal – tettük szebbé családok ezreinek karácsonyát határon innen és túl. Az adománygyűjtés fókuszában azonban nem az ajándékozás, hanem a mindennapokban folytatott szegénység elleni küzdelem volt, melyet országos intézményhálózatunkon keresztül folytatunk az év 365 napján.
Az összefogáshoz minden korábbinál több módon lehetett csatlakozni. A legnépszerűbb adományozási forma ezúttal is a 1353-as adományvonal volt, melynek hívása 250 forint támogatást jelentett. Advent időszakában több mint 527 ezer alkalommal tárcsázták országszerte a 1353-at. Kimagasló arányban járult hozzá az így felajánlott mintegy 132 millió forinthoz az RTL KLUB december 28-ai jótékonysági gálaműsora és a Class FM december 17-ei Morning Showjának gyűjtő akciója. Az E.ON Hungária és a TESCO támogatásával létrejött Összefog az ország című adománygyűjtő show különkiadás több mint 110 milliós, a Morning Show rádiós gyűjtése 15 milliós felajánlással zárult. Újabb rekordot döntött a TESCO áruházakban zajló gyűjtés. A november 16. és december 31. között az ország valamennyi Tesco áruházának kasszáinál megvásárolható 250 forintos adománykuponokból összegyűlt 105 866 750 forint több mint 20 millió forinttal haladta meg a tavalyi gyűjtés eredményét. A sikerben a gyűjtés állandó arcán, Kovács Koko Istvánon kívül fontos szerepe volt az adakozásra buzdító pénztárosoknak is.

Az Adventi Ünnep a Bazilikánál rendezvénynek 2015-ben is a részét képezte a szeretet.éhség. adománypont. Aki elzarándokolt a Szent István Bazilikánál található vásárban berendezett faházikókhoz, hogy adományát személyesen adja át, az önkénteseink által készített mézeskalácsszív dísszel lett gazdagabb. Az adománypontnál folyamatosan üzemelt egy szeretet.éhség. sütöde is, ahol adventben 334 önkéntes csatlakozott a köszönő mézeskalács szívek elkészítéséhez. A sütöde mellett működő adománybolt bevételeivel a vásárlók szintén munkánkat támogathatták.
A város egy másik illusztris épületének tövében, az Operaház Diótörő Fesztiváljának részeként szintén folyamatos volt a gyűjtés: forralt bor és más finomságok megvásárlásával lehetett csatlakozni az adományozók köréhez. Harmadik alkalommal volt része az adománygyűjtésnek a Design Terminál jótékonysági aukciója, ahol fiatal magyar tervezők által felajánlott alkotások kerültek kalapács alá. Az árverésen összesen több mint 1 millió forint adomány gyűlt össze. Szintén az adományvonalra hívta fel a figyelmet az a gigantikus vetítés, mely a Deák téri evangélikus templom falát díszítette.
Ismét különleges karácsonyfát állítottunk az Erzsébet téren a HelloWooddal és a Design Terminállal közösen. A tüzifából épült karácsonyfa mérete még a tavaly felállított installációét is bőven meghaladta: a rekordméretű fa 16 méter magasra nyúlt és 40 tonna tűzifából épült meg. A rendkívüli alkotás alapanyaga vízkereszt után 25 rászorulócsaládhoz került, tél végéig elegendő tűzifát biztosítva számukra. A 1353-as adományvonalon érkezett 131 761 750 forintnyi felajánlással, a Tesco áruházakban összegyűlt közel 105 866 750 forint adománnyal, az adománypontok, adományozási akciók, magán és vállalati befizetések révén további 49 129 739 forint adomány érkezett, így az Országos Adventi Pénzadománygyűjtés során összesen 286 758 239 forint felajánlás érkezett. A budapesti Bazilika mellett négy héten át nyitva tartó szeretet.éhség. adományponton 334 önkéntes, 1097 órán át segítette az Országos Adventi Pénzadománygyűjtést. Az ünnepi segélyakciók (különösen is az ételosztások) segítőjeként további 85 fő szakított időt arra, hogy az adventi időszakban személyesen is részt vegyen a rászorulók megsegítésében. A 419, összesen 1536 órát segítő önkéntes közösségben minden korábbinál magasabb volt a vállalati partnerektől csoportosan érkezők aránya.


A három, nagy adománygyűjtő kampány melletti további rendszeres események, gyűjtések:

Adok-Kapok Napok: ruhagyűjtés együttműködésben a Premier Outlettel. Az Outlet munkatársai és önkénteseink április 29. és május 13. között fogadták a ruhaadományokat a Premier Outlet egyik üzlethelyiségében kialakított Adománygyűjtő pontban.
Az Adok-Kapok Napok népszerűsége 2015-ben minden várakozást fölülmúlt: a 2014-es felajánlások kétszerese, 80.000 ruha, cipő, játék és sporteszköz gyűlt össze a Premier Outlet jótékonysági akcióján. A felajánlott ruhák, cipők, kiegészítők több ezer gyermeknek, családnak segítettek jó minőségű öltözethez jutni.

SZJA 1% kampány: Az adó 1% felejánlásának időszakában  elsősorban  saját munkatársi, önkéntes, partneri és adományozói közösségünk figyelmét hívtuk fel erre a támogatási formára, illetve az interneten a Google kereső felületeinek használatával és a Facebook közösségi médiában történő minél gyakoribb megjelenésével szólítottuk meg az adózókat. 

Beregszászi Jótékonysági Félmaraton: 2015 októberében hagyományteremtő szándékkal szerveztük meg a Beregszászi Jótékonysági Félmaratont. A több mint 300 résztvevő a 1353-as adományvonal számát magán viselve buzdított ukrajnai tevékenységünk támogatására. A korábbi helyi futóversenyre építő sportrendezvényt Lévai Anikó, a Segélyszervezet jószolgálati nagykövete és Lehel László elnök-igazgató nyitották meg; a bemelegítést pedig Kovács Koko István,  vezette. A  jószolgálati nagykövetek rajthoz is álltak. Kokó a félmaratonistákhoz csatlakozott, Lévai Anikó a gyerekekkel futott együtt.


Rendkívüli adománygyűjtések 

2015-ben három esetben indítottunk rendkívüli országos adománygyűjtést: az ukrajnai válság miatt szenvedők, a nepáli földrengés áldozatai, valamint a migrációs válsághelyzet során nehéz helyzetbe került családok javára.
2015 februárjában a folytatódó ukrajnai munkánk támogatására gyűjtést indítottunk adományvonalunkon és honlapunkon. A beérkezett adományok a nemzetközi összefogásban megvalósított segélyprogramunk részeként kerültek felhasználásra: ennek keretében az ország 10 régiójában több mint 18 ezer belső menekült kapott 2 év alatt támogatást.

A példátlan pusztítást végző nepáli földrengés károsultjainak megsegítésére április 25-én azonnali segélyprogramot és gyűjtést indítottunk. A magyar adományok a gyors segítségnyújtáson túl az elpusztult iskolák pótlására épülő oktatási intézmények építéséhez is  hozzájárultak a nemzetközi segélyprogramon keresztül. 

A migrációs válsághelyzetben az elsők között kezdtük meg a segítségnyújtást a túlterhelt befogadó állomásokon. Ennek, valamint későbbi munkánk támogatására országos adománygyűjtést hirdettünk, melyhez az adományvonal hívásával, online adománnyal, valamint banki átutalással is lehetett csatlakozni. A Magyarországra érkező migránsok nagy számára való tekintettel a következő hónapokban krízisközpontokkal és mobilcsapatokkal jelentős humanitárius támogatást is nyújtottunk a határátkelőknél, valamint a befogadó állomásokon.  

Mindhárom segélyakcióról folyamatos kommunikációval igyekeztünk tájékoztatást nyújtani a támogatóknak az aktuális problémákról, illetve az adományok felhasználásának módjáról. A sajtó munkatársai részben itthonról, részben a helyszínről tudósítottak munkánkról.